Tuesday, November 6, 2012

Dugaan

Dugaan itu datang dalam perlbagai bentuk dan cara. 

Kadang-kadang manusia diuji dari segi wang ringgit. Selalu saja rasa tak cukup. Cukup bulan dapat gaji, bayar hutang keliling pinggang terus rasa sayu tengok balance duit yang ada. Kadang-kadang rasa nak memberontak pon ada. Kerja macam nak gila duit gaji tetap macam tu aje. Usaha dah doa pon dah cuma mungkin rezeki kat tempat lain tu belum ada.

Kadang-kadang manusia cukup wang ringgit tapi kebahagiaan pula yang tak ada. Dugaan juga tu. Bila suami kita kaya, kita complete serba serbi tapi hati gundah gulana takut suami pasang lain. Adat manusia mana suka berkongsi walaupun janji Allah pasal payung emas itu pasti. Kita bukan maksum, jarang boleh jaga mulut dan hati dari berkata yang tak elok.

Kadang-kadang manusia diuji dengan lambatnya dapat pasangan. Bukan tak mencari tapi mungkin yang sesuai belum dijumpai. Tapi sebenarnya mungkin Allah belum restu kita bernikah. Merana hati bila tengok orang lain dah siap beranak pinak atau berjalan dengan perut memboyot. Kadang-kadang kita juga diuji lambatnya dapat zuriat tercinta. Hati mesti berdetik "Yang haram tu cepat aje melekat, yang halal ni pula berhempas pulas mencuba" Habis terbang wang ringgit dek usaha yang menggunung tapi apakan daya belum sampai rezeki itu.

Itu hanya segelintir jenis dugaan yang selalunya ada dalam sinetron yang aku tengok. Sebenarnya memang banyak dalam realiti hidup. Tapi kita kena ingat, mengeluh macam mana pun kita kena juga hadapi dugaan itu. Kena redha. Kena tawakal. Kena percaya dengan rukun iman. 

Sebab apa? Sebab dengan adanya dugaan, kita lebih muhasabah diri. Terjaga dari leka yang panjang. Lebih dekat dengan Pencipta insyaallah. Dan sebenarnya Allah lebih sayangkan kita sebab tu dia uji kita banyak-banyak. Mungkin Dia nak kita menangis bila kita meminta kepada Dia. Dan mungkin Dia nak beri kita sesuatu yang lebih lebih lebih dan lebih baik dari apa yang kita ada sekarang, walaupun apa yang kita sayangi    tiada bersama kita.

Macam kata pujangga, Dugaan dan pengalaman hidup akan mematangkan kita.

1 comment:

  1. Mcm dgr kak maz yg tgh bg ceramag. Ngee~~

    anyway...u r right dear.
    dugaan dan pengalaman hidup akan mematangkan diri kita. :)

    ReplyDelete